- Xpeng, een Chinese fabrikant van elektrische voertuigen die concurreert met Tesla, heeft een nieuw prototype van een vliegende auto onthuld.
- De X3 is een auto met vier rotoren erop, waardoor hij kan schakelen tussen rijden en vliegen.
- Een video van de eerste vlucht van het voertuig toont hoe het voertuig uit een garage rolt en opstijgt.
- Lees ook: Chinese fabrikanten van elektrische auto’s willen de Europese markt bestormen
Is het een drone? Is het een auto? Het is… allebei?
Xpeng, de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen die met Tesla concurreert, onthulde eind oktober de X3, een nieuw prototype van een vliegende auto.
Het Chinese bedrijf deelde een video van de eerste vlucht van het voertuig. Daarop is te zien zien hoe het VTOL-voertuig (Vertical Take Off and Landing) uit een garage rolt en opstijgt.
In de video zien we niet alleen de X3 opstijgen, een stukje vooruit vliegen en een beetje rondzweven voordat hij weer landt, maar ook het conceptmodel waar de X3 naar moet leiden. Deze ziet er wat gestroomlijnder uit en heeft uitklapbare wieken, iets wat de X3 nog niet heeft.
De meeste vliegende auto's van startups hebben vooral de nadruk op het vliegen en niet zozeer op de auto. Het zijn vaak persoonlijke vliegtuigen zonder wielen. Maar de X3 lijkt meer op een auto voor op de weg die toevallig ook een gigantische drone op zijn dak heeft.
"Ontworpen voor zowel vliegen als rijden op de weg, beschikt de vliegende auto over een slank opklapbaar rotorsysteem voor een naadloze transformatie tussen rijden en vliegen", aldus het bedrijf in een persbericht.
Xpeng ontwierp de X3 om "over verkeersopstoppingen, obstakels en rivieren te vliegen, om hiermee te voldoen aan een nieuwe reeks mobiliteitsbehoeften voor de korte afstand", aldus het persbericht. Aeroht, de vliegende autodivisie van het bedrijf, werd opgericht in 2013.
Veel startups en gevestigde luchtvaartbedrijven werken aan VTOL's. Deze zouden op een dag dienst moeten gaan doen als luchttaxi's in stedelijke omgevingen. Daarnaast zouden ze ook korte vluchten kunnen aanbieden voor luchtvaartmaatschappijen. In september bestelde United Airlines 200 VTOL's bij Embraer.
Maar bedrijven moeten meer dan alleen technologische en wettelijke hindernissen overwinnen voordat VTOL's een echt bruikbare manier van transport worden. Voor sommige ondernemingen blijkt het moeilijker en tijdrovender dan verwacht om een vliegende auto te realiseren. In 2020 verkocht Uber zijn luchttaxidivisie aan startup Joby Aviation. Kittyhawk, een door Google gesteunde startup voor luchttaxi's, sloot in oktober de deuren.